Bizonyára Önben is felmerült már ez a kérdés. Szinte minden takarítási pályázat esetén találkozunk azzal a helyzettel, hogy a takarítási szolgáltatás ellátására 10 cégtől 10 különböző árat kapunk, nagyon nagy eltéréssel, gyakran többszörös árkülönbséggel.
Miért ilyen nagy az árkülönbség? Vajon milyen szolgáltatást kapunk ezért a pénzért? Milyen szempontok szerint válasszunk takarító céget?
A takarítási szolgáltatás nem egy kézzel fogható, kipróbálható termék, hanem a jövőben megvalósuló, bizalmon alapuló szolgáltatás, így nehezebb megítélni, hogyan fog teljesíteni a választott szolgáltató. Az elején biztos jól, hisz új seprű jól seper.. És később?
Miből tevődik össze a takarítás díja?
Ehhez a következő adatokra van szükségünk:
Takarítandó alapterületek - Elvégzendő feladatok - Normák - TÖD (takarítási önköltségi díj)
Takarítandó alapterületek:
A legfontosabb alapterületi adatok, melyek nélkül nem lehet pontos egy takarítási szolgáltatásra kért ajánlat.
Takarítandó alapterület (m2) helyiség típusonkénti bontásban: folyosó, vizesblokk (mosdó, wc, zuhanyzó), irodák, tanterem, tárgyalók, csarnok, lépcsőház, stb.
Elvégzendő feladatok:
A takarítandó terület típusa szerint elvégzendő feladatok, azok gyakorisága. (pl: irodák naponta, öltözők naponta 3 alkalommal műszakonként, tornaterem heti 2 alkalommal, stb.)
Normák:
A szakma által jóváhagyott, (a MATISZ honlapján elérhető..) egy óra alatt egy takarító által legmagasabb kitakarítható terület (m2)
TÖD (takarítási önköltségi díj):
Jellemzően a takarítási szolgáltatások iparágában a munkavállalók bére minimálbér. Ha azonban igényesebb takarítót szeretnénk foglalkoztatni, magasabb bért kell kifizetnünk Neki, mint a minimálbér. A bér és annak törvényi járulékterheiből kiszámolható bérköltség óradíját. Továbbá kalkulálni kell a szabadság, betegség idején a helyettesítés költségeivel, munkába járás- szakmai irányítás költségével, munkaruha, védőruha, tisztítószerek- gépek, eszközök megtérülési költsége, egyéb projekt költségek, központi költségek, munkaerő foglakoztatásához kapcsolódó költségek, logisztika, gépjármű, iroda, telefon költségek, iparűzési adó, munkavédelmi oktatás költsége, stb. Ezek az átfogó összegek alkotják a TÖD-öt, vagyis a költségeket. Ezeken a költségeken felül számolni kell a nyereséggel is, mely fedezetet nyújt a dogozók képzésére, technológiai fejlesztésekre, szakmai tagságra, és a cég stabil pénzügyi gazdálkodásához. A nyereséggel növelt díj lesz a TOD, vagyis a takarítási óradíj.
Ezek a költségtényezők cégenként eltérőek, de egy valami minden cégnél azonos: a minimálbér és azok járulékai. Tehát ez egy kiindulási alap lehet az ajánlatok összehasonlításánál, de még egyszer hangsúlyozom: egy minimálbérért foglalkoztatott takarító munkavállalóval nem biztos hogy megvalósítható egy igényes, minőségi szolgáltatás. Ugyanis a minimálbért mindenki kifizeti, hisz kötelező, így nincs motiváció. Ha nem tetszik a takarítónak valami, könnyen odébbáll, mert máshol is megkapja a minimálbért.
Nézzünk egy példát:
1000 m2 alapterületű könyvelő cég székhelye:
irodák: 700 m2 ⇒ norma: 150 m2/h időráfordítás: 700m2/150m2= 4,6 óra
folyosó, közlekedők: 150 m2 ⇒ norma: 400 m2/h időráfordítás: 150m2/400m2= 0,3 óra
tárgyalók: 50 m2 ⇒ norma: 150 m2/h időráfordítás: 50m2/150m2= 0,3 óra
konyha, étkező: 60 m2 ⇒ norma: 100 m2/h időráfordítás: 60m2/100m2= 0,6 óra
mosdók: 40 m2 ⇒ norma: 45 m2/h időráfordítás: 60m2/45m2= 0,9 óra
össz. munkaóra: 6,7 óra x 21,75 nap = 145 óra
Munkabér: 145 óra * 811,-Ft = 117.595,-Ft / hó + Áfa Ez az összeg csak is kizárólag a minimálbér költsége, szabadság táppénz nélkül!
Vállalási díj: 145 óra x cégek egyéni TOD-ja = ###.###,-Ft
Tehát, ha kapunk a takarításra ajánlatot, a vállalási díjat el kell osztanunk a takarítandó terület és a norma alapján kiszámolt havi munkaórával és megkapjuk a TOD-ot. Így a fentiek tükrében el tudjuk dönteni, hogy mennyire reális a takarító cégtől kapott ajánlat.
Ha segítségre van szüksége forduljon bizalommal a szakértőhöz!
Hozzászólások