A mai önvezető autók, okos telefonok, okos gépek, világában az okos épületek is épülnek. Olyan véleményeket is hallhatunk, hogy az elkövetkező 40 évben több épület és út fog épülni, mint amennyi eddig valaha is megépült. Ezt a fejlődést a takarítóiparnak is követnie kell.
A takarító szakmában, mint sok más élő munkaerőt igénylő ágazatban, nem lehet teljesen helyettesíteni az élő munkaerőt gépekkel. Vannak robotporszívók, önjáró súroló automaták, de az asztalok letörlését, a szemetesek ürítését, a wc-k takarítását, eddig nem sikerült gépiesíteni, legalábbis úgy nem, hogy ne legyen jelen az ember.
Viszont a digitális világ nyújtotta előnyöket kihasználva a takarítás egyik legnagyobb kihívását jelentő problémáját; az ellenőrzést és információ begyűjtést ily módon lehetne egyszerűsíteni, átláthatóbbá és gyorsabbá tenni.
A takarítógépeket ma már lehetőségünk van GPS, mobilnet, wifi segítségével figyelni. Mindent tudhatunk a gépekről jelen időben. Mikor kezdtek el vele dolgozni, a gép pontos pozícióját, az akkumulátor állapotát, mikor töltötték stb. Ha meghibásodik a gép, automatikusan küld egy hibaüzenetet a szerviznek, így pontosan tudják, hogy mi romlott el a gépen, ezáltal a szerelők magukkal tudják vinni a szükséges alkatrészeket.
Ezen kívül a gép rendszere riasztást is tud küldeni, ha az előre tervezett szokásos időben nem kezdik meg a takarítást, így a területvezető utána kérdezhet, hogy miért nem kezdődött el a munka.
De a takarítók munkáját is tudjuk ellenőrizni. Egy vonalkód olvasó szkennert kapnak, mely nem nagyobb egy garázskapu távirányítójánál. Az elv maga nem újdonság, erről már 2010-ben írtam bejegyzést.. Ezt fejlesztették tovább.
A munka megkezdésekor a takarító beszkenneli a saját vonalkódját, és megkezdi műszakját. Ahol takarít, ott leolvassa a vonalkódokat, ami pl a tárgyalóban, az ajtó tokban, vagy az ajtó lap közé van felragasztva (hogy ne látszódjon), majd beszkenneli amikor belép a helyiségbe, kitakarít, és amikor végzett újból szkennel. Így látni lehet, hogy pontosan mettől-meddig történt a takarítás, ezáltal minden helyiség visszaellenőrizhető.
De az észlelt hibákat is lehet ezzel a módszerrel jelezni. Pl. ha kiégett az izzó, vagy csöpög a csap a mosdóban, akkor a takarító kocsiján az előre legyártott általános hibákhoz generált vonalkódot kell csak beszekennelnie a takarítónak, és a munka végén amikor dokkolóra teszi a szkennert, a rendszer kiolvassa az adatokat, majd elküldi a hibákhoz rendelt e-mail címekre a hibaüzeneteket.
Mikor ellenőrzik a takarítást, az okostelefonra telepített alkalmazással beolvassák az adott helyiség vonakodóját, és a felugró piros/zöld gombbal értékeli az ellenőrzést végző személy a megfelelőséget, vagy nem megfelelőséget. Ha a "nem megfelelő" gombot nyomja meg, felugrik a elvégzendő feladatok listája, és meg kell jelölni mi lett hiányosan elvégezve.
Az adatokat felhőben gyűjti a rendszer, és egy böngésző segítségével ezek az adatok elérhetőek az arra jogosult személyek számára.
Az okos épületek melyek szenzorokkal vannak ellátva, a nap végén takarítási tervet küldenek a takarítóknak. Pl. ha a nap folyamán egy tárgyalóban, vagy irodában nem járt senki, (ez a szenzorok által van figyelve), oda nem is kell menni takarítani, és erről értesítést küld az épület rendszere a takarítónak. Arról nem beszélve, hogy így pontos elszámolás lehet a takarító cég és a megrendelő között, aki a valóban takarított területek takarításért fizet.
Vagy pl. egy vásárlói mosdóban a szenzorok számolják a látogatókat, és értesítést küldenek a takarítónak a beállított látogató szám elérését követően, hogy mennie kell takarítani. Egy bevásárló központban a szombati csúcsforgalom esetén többet kell takarítani, és ebben az esetben nem elegendő a jelenlegi gyakorlat szerinti két óránkénti takarítói ellenőrzés, vagy hétfőn délelőtt felesleges két óránként menni takarítani. Sokkal hatékonyabb időbeosztást, munkabeosztást tesz lehetővé a rendszer.
Összességében azt gondolom ez a jövő, átlátható és ellenőrizhető szolgáltatás valósítható meg vele. Persze minden rendszerben vannak kiskapuk, és ha akarják meg is találják. Ez így van az élet minden területen.
Inkább az a nagy kérdés, hogy a jelenlegi munkaerőhiánnyal küzdő gazdaságban mennyire fogadják örömmel a takarítók, hogy ilyen mélységig ellenőrizve vannak, vagy inkább azt mondják, hogy olyan helyre mennek dolgozni ahol nincsenek ilyen kontroll alatt.
Hozzászólások