A takarítás digitalizálása

A mai önvezető autók, okos telefonok, okos gépek, világában az okos épületek is épülnek. Olyan véleményeket is hallhatunk, hogy az elkövetkező 40 évben több épület és út fog épülni, mint amennyi eddig valaha is megépült. Ezt a fejlődést a takarítóiparnak is követnie kell.

A mai önvezető autók, okos telefonok, okos gépek, világában az okos épületek is épülnek. Olyan véleményeket is hallhatunk, hogy az elkövetkező 40 évben több épület és út fog épülni, mint amennyi eddig valaha is megépült. Ezt a fejlődést a takarítóiparnak is követnie kell.

A takarító szakmában, mint sok más élő munkaerőt igénylő ágazatban, nem lehet teljesen helyettesíteni az élő munkaerőt gépekkel. Vannak robotporszívók, önjáró súroló automaták, de az asztalok letörlését, a szemetesek ürítését, a wc-k takarítását, eddig nem sikerült gépiesíteni, legalábbis úgy nem, hogy ne legyen jelen az ember.

Viszont a digitális világ nyújtotta előnyöket kihasználva a takarítás egyik legnagyobb kihívását jelentő problémáját; az ellenőrzést és információ begyűjtést ily módon lehetne egyszerűsíteni, átláthatóbbá és gyorsabbá tenni.

A takarítógépeket ma már lehetőségünk van GPS, mobilnet, wifi segítségével figyelni. Mindent tudhatunk a gépekről jelen időben. Mikor kezdtek el vele dolgozni, a gép pontos pozícióját, az akkumulátor állapotát, mikor töltötték stb. Ha meghibásodik a gép, automatikusan küld egy hibaüzenetet a szerviznek, így pontosan tudják, hogy mi romlott el a gépen, ezáltal a szerelők magukkal tudják vinni a szükséges alkatrészeket.

Ezen kívül a gép rendszere riasztást is tud küldeni, ha az előre tervezett szokásos időben nem kezdik meg a takarítást, így a területvezető utána kérdezhet, hogy miért nem kezdődött el a munka.

De a takarítók munkáját is tudjuk ellenőrizni. Egy vonalkód olvasó szkennert kapnak, mely nem nagyobb egy garázskapu távirányítójánál. Az elv maga nem újdonság, erről már 2010-ben írtam bejegyzést..  Ezt fejlesztették tovább.

A munka megkezdésekor a takarító beszkenneli a saját vonalkódját, és megkezdi műszakját. Ahol takarít, ott leolvassa a vonalkódokat, ami pl a tárgyalóban, az ajtó tokban, vagy az ajtó lap közé van felragasztva (hogy ne látszódjon), majd beszkenneli amikor belép a helyiségbe, kitakarít, és amikor végzett újból szkennel. Így látni lehet, hogy pontosan mettől-meddig történt a takarítás, ezáltal minden helyiség visszaellenőrizhető.

De az észlelt hibákat is lehet ezzel a módszerrel jelezni. Pl. ha kiégett az izzó, vagy csöpög a csap a mosdóban, akkor a takarító kocsiján az előre legyártott általános hibákhoz generált vonalkódot kell csak beszekennelnie a takarítónak, és a munka végén amikor dokkolóra teszi a szkennert, a rendszer kiolvassa az adatokat, majd elküldi a hibákhoz rendelt e-mail címekre a hibaüzeneteket.

Mikor ellenőrzik a takarítást, az okostelefonra telepített alkalmazással beolvassák az adott helyiség vonakodóját, és a felugró piros/zöld gombbal értékeli az ellenőrzést végző személy a megfelelőséget, vagy nem megfelelőséget. Ha a "nem megfelelő" gombot nyomja meg, felugrik a elvégzendő feladatok listája, és meg kell jelölni mi lett hiányosan elvégezve.

Az adatokat felhőben gyűjti a rendszer, és egy böngésző segítségével ezek az adatok elérhetőek az arra jogosult személyek számára.

Az okos épületek melyek szenzorokkal vannak ellátva, a nap végén takarítási tervet küldenek a takarítóknak. Pl. ha a nap folyamán egy tárgyalóban, vagy irodában nem járt senki, (ez a szenzorok által van figyelve), oda nem is kell menni takarítani, és erről értesítést küld az épület rendszere a takarítónak. Arról nem beszélve, hogy így pontos elszámolás lehet a takarító cég és a megrendelő között, aki a valóban takarított területek takarításért fizet.

Vagy pl. egy vásárlói mosdóban a szenzorok számolják a látogatókat, és értesítést küldenek a takarítónak a beállított látogató szám elérését követően, hogy mennie kell takarítani. Egy bevásárló központban a szombati csúcsforgalom esetén többet kell takarítani, és ebben az esetben nem elegendő a jelenlegi gyakorlat szerinti két óránkénti takarítói ellenőrzés, vagy hétfőn délelőtt felesleges két óránként menni takarítani. Sokkal hatékonyabb időbeosztást, munkabeosztást tesz lehetővé a rendszer.

Összességében azt gondolom ez a jövő, átlátható és ellenőrizhető szolgáltatás valósítható meg vele. Persze minden rendszerben vannak kiskapuk, és ha akarják meg is találják. Ez így van az élet minden területen.

Inkább az a nagy kérdés, hogy a jelenlegi munkaerőhiánnyal küzdő gazdaságban mennyire fogadják örömmel a takarítók, hogy ilyen mélységig ellenőrizve vannak, vagy inkább azt mondják, hogy olyan helyre mennek dolgozni ahol nincsenek ilyen kontroll alatt.

 

 

Hozzászólások

Pintér Zoltán
2016. október 24. 9:54
Kedves Zsolt! Köszönjük szépen hozzászólását, elismerését és biztatását! Sokan és sokat dolgozunk azon, hogy szakmai, anyagi és erkölcsi elismerést vívjunk ki a tisztítás-technológiai szakmának.
Kovács Zsotza Zsolt
2016. október 23. 17:35
Tetszett, és igen hasznos volt! Sokan,-szakmabeli kollégák- sem tekintik a tisztaság-technológiát szakmának, hivatásnak meg pláne nem, inkább szívatásnak. Belekerültek -jobb híjján- a szakmában, és csinálják, mert valamit dolgozni kell. Pedig a takarításban van érték, szépség, technika, és fejlődés! Én sem készültem takarítónak, de 2005 óta szolgálom a higiéniát. Nem bántam meg, hogy erre a pályára léptem! Nem értek egyet frusztrált kollégáimmal végső soron, de nem kevés igazság van abban, hogy sok takarító keserű,csalódott, nem látja biztatónak a jövőt és nem szívesen csinálja a munkáját. Amíg nem kényszeríti törvény a megbízókat,és a takarító vállalkozókat tiszteséges, vállalható szerződésekre,amely által meg tud élni a Takarító - nem nagypolgári, de nem is hajléktalan-mélyszegény módon, és a Vállalkozó tud korrekt hasznot szerezni,-és lépést tartani a tisztítás-technológia fejlődésével: mind a tudás (képzések,tréningek), mind a technika területein. Tisztelem Pintér Zoltán,Ritz Tibor,Paár Zoltán, a MATISZ, és mindenki munkáját,akik a takarítás megbecsüléséért, a szakma erkölcsi-anyagi felemelkedéséért küzdenek. Önök nem a korlátokat látják, hanem a lehetőségeket, és a célt is. Kívánok nagyon sok kitartást, erőt, hogy ne Adják fel ezt a szolgálatukat, és kívánok még Önöknek-mindannyiunknak, a szakmának- megújulást, és sok sikert! Tisztelettel: Kovács Zsolt

Szóljon hozzá!