A takarítás digitalizálása

A mai önvezető autók, okos telefonok, okos gépek, világában az okos épületek is épülnek. Olyan véleményeket is hallhatunk, hogy az elkövetkező 40 évben annyi épület és út fog épülni, mint amennyi eddig valaha is megépült.  Ezt a fejlődést a takarítóiparnak is követnie kell.
A takarító szakmában, mint sok más élő munkaerőt igénylő ágazatban, nem lehet teljesen helyettesíteni az élő munkaerőt gépekkel. Vannak robotporszívók, önjáró súroló automaták, de az asztalok letörlését, a szemetesek ürítését, a wc-k takarítását, eddig nem sikerült gépesíteni, legalábbis úgy nem, hogy ne legyen jelen az ember.

Viszont a digitális világ nyújtotta előnyöket használva a takarítás egyik legnagyobb kihívását jelentő problémát, az ellenőrzést, információ begyűjtést lehet egyszerűsíteni, átláthatóbbá és gyorsabbá tenni.

A takarítógépeket ma már lehetőségünk van GPS, mobilnet, wifi segítségével figyelni.  Mindent tudhatunk a gépekről jelen időben. Mikor kezdtek el vele dolgozni, a gép pontos pozícióját, az akkumulátor állapotát, mikor töltötték stb. Ha meghibásodik a gép, azonnal automatikusan  küld hibaüzenetet a szerviznek, így pontosan tudják, hogy mi  romlott el a gépen, így a szerelők tudják vinni magukkal a szükséges alkatrészeket.
Riasztást tud küldeni a gép rendszere, ha az előre tervezett szokásos időben nem kezdik meg a takarítást a géppel, így a területvezető utána tud kérdezni miért nem kezdődött el a munka.

De a takarítók munkáját is tudjuk ellenőrizni.  Egy vonalkód olvasó szkennert kapnak a takarítók, mely nem nagyobb egy garázskapu távirányítónál. Az elv maga nem újdonság, erről már 2010-ben írtam bejegyzést..  Ezt fejlesztették tovább.

A munka megkezdésekor a takarító beszkenneli a saját vonalkódját, és megkezdi műszakját. Ahol takarít, ott  vonalkódokat, pl a tárgyalóban, az ajtó tok, és az ajtó lap közé (hogy ne látszódom) elhelyezett vonalkódot beszkenneli mikor belép a helyiségben, majd kitakart, és mikor végzett újból szkennel. Így látni lehet, pontosan mettől meddig történt a takarítás.  Így minden helyiség visszaellenőrizhető.

De az észlelt hibákat is lehet ezzel a módszerrel jelezni. Pl. ha kiégett az izzó, vagy csöpög a  csap a mosdóban, akkor a takarítókocsiján előre legyártott általános hibákhoz generált vonalkódot kell csak szekennelnie a takarítónak, és a munka végén mikor dokkolóra teszi a szkennert, a rendszer kiolvassa az adatokat, majd küldi a hibákhoz rendelt email címekre a hibaüzeneteket.

Mikor ellenőrzik a takarítást, az okos telefonra telepített alkalmazással beolvassák az adott helyiség vonakodóját, és a felugró piros/zöld gombbal értékeli az ellenőrzést végző személy a megfelelőséget, vagy nem megfelelőséget. Ha a “nem megfelelő” gombot nyomja meg, felugrik a elvégzendő feladatok listája, és meg kell jelölni mi lett hiányosan elvégezve.
Az adatokat felhőben gyűjti rendszer, és egy böngésző segítségével elérhetőek az arra jogosult személyek számára.

Az okos épületekben melyek szenzorokkal vannak ellátva, a nap végén takarítási tervet küldenek a takarítóknak.Pl. ha egy tárgyalóban, irodában  nem járt senki a nap folyamán, ez a szenzorok által figyelve van, így oda nem is kell menni takarítani, és erről értesítést küld az épület rendszere a takarítónak.
Arról nem beszélve, hogy így pontos elszámolás lehet a takarító cég és a megrendelő között, aki a valóban takarított területek takarításért fizet.

Vagy pl. egy vásárlói mosdóban,  a szenzorok számolják a látogatókat, és értesítést küldenek a takarítónak a beállított látogató szám elérését követően, hogy  mennie kell takarítani.  Pl. egy bevásárló központban szombaton délelőtti csúcsforgalom esetén  pontos értesítést kap a takarító mikor kell mennie takarítani, mert ebben az  esetben nem elegendő a jelenlegi gyakorlat szerinti két óránkénti takarítói ellenőrzés, vagy hétfőn délelőtt pedig felesleges két óránként menni takarítani. Sokkal hatékonyabb időbeosztást, munkabeosztást tesz lehetővé a rendszer.

Összességében azt gondolom ez  a jövő, átlátható, ellenőrizhető szolgáltatás valósítható meg. Persze minden rendszerben vannak kiskapuk, és ha akarják meg is találják. Ez így van az élet minden területen.

Inkább az a nagy kérdés, hogy a jelenlegi  munkaerőhiánnyal küzdő  gazdaságban, mennyire fogadják kitörő örömmel a takarítók, hogy ilyen mélységig ellenőrizve vannak, vagy inkább azt mondják, hogy olyan helyre mennek dolgozni ahol nincsenek ilyen kontroll alatt.

 

Tetszett? Hasznos volt? Oszd meg másokkal is!

Leave a Reply